سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

همانطور که حتما کل شما می دانید، دانشجویان در صورت تحصیل در دانشگاه های درونی و بیگانه و یا دولتی و غیر دولتی الی سررسید فارغ التحصیلی و یک سنه پس از آن نیز از معافیت تحصیلی برخوردار می باشند.

بدیهی است که این مدت سررسید برای مقاطع گوناگون تحصیلی متفاوت بوده و به طور نمونه برای مقطع کارشناسی پیوسته، دانشجویان پسر به مدت 5 سنه فرصت دارند لغایت تحصیل خویش را به سپریدن برسانند و سپس در صورت عدم پیوسته تحصیل، برای گسیل به خدمت اقدام نمایند.

 

تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

 

حال در این جا سوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح می شود آن است که در صورتی که مدت زمان اکثریت را برای تحصیل در مقاطع مختلف احتیاج داشته باشند، آیا می توانند بخشودگی تحصیلی خویش را تمدید نمایند؟ شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان چه خواهد بود؟

بنابراین در این مقاله  منظور داریم لغایت به این موضوع پرداخته و شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان را برای شما ذکر کنیم.

 

فرصت اولیه معافیت تحصیلی

دانشجویان مقاطع گوناگون تحصیلی در بدو قبولی در دانشگاه بایستی بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر، نامه ی معافیت خویش را از دانشگاه دریافت کرده و سپس با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را مبنی بر بخشودگی تحصیلی در این دفاتر ثبت کنند.

سقف سنوات تحصیلی برای مقاطع مختلف که در صورت اتمام آن بایستی به شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان مراجعه نمود، به شرح پایین خواهد بود:

  • دانش آموزان: بیست سنه تمام
  • کاردانی: بیشینه 2 سنه و نیم
  • کارشناسی ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • کارشناسی بزرگتر ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • دکتری ناپیوسته: حداکثر 3 سال
  • کارشناسی پیوسته: بیشینه 5 سال
  • کارشناسی ارشد پیوسته: بیشینه 6 سال
  • دکترا پزشکی پیوسته: بیشینه 8 سال
  • دکترا تخصصی پیوسته: بیشینه 6 سال

 

شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان

حال در صورتی که دانشجو نتواند در مدت موعد تعریف شده از سمت سازمان نظام وظیفه، تحصیل خویش را به سپریدن برساند، می توانند از 1 سال سنوات ارفاقی بهره‌گیری کنند.

توجه کنید که استفاده از سنوات ارفاقی به صورت مرحله ای بوده و ضمنا مشروط به دارا بودن امکان فراغت از تحصیل در مدت زمان اعلام شده می باشد.

به طور مثال دانشجوی کارشناسی پیوسته فقط در صورتی می تواند از ترم اول سنوات ارفاقی استفاده کند که حداقل شمار واحد های گذرانده ی او 100 واحد بوده باشد و معدل همه او نیز دست کم 12 باشد.

 

همانطور که گفته شد، سنوات ارفاقی به چهره مرحله ای بوده و پس متعلق به که ترم نخست این سنوات اضافی سپری شد، در صورتی که دانشجو کماکان فارغ التحصیل نشده باشد، فقط در صورتی مجاز به اخذ ترم دوم از سنوات ارفاقی خواهد بود که حداقل 12 واحد را در ترم نخست سنوات ارفاقی گذرانده باشد و معدل همه او نیز در ترم اول دست کم 12 باشد.

 

پس از آن، اگر دانشجویان مشمول به هر حال الی پسین سنوات ارفاقی بتوانند فارغ التحصیل شوند، می توانند از مدت موعد 1 سال مهلت معرفی امثال دیگر دانشجویان کاربرد کرده و در مقاطع بالاتر نیز از معافیت تحصیلی همان مقطع بهره‌گیری کنند. (مهلت شناسایی به مدت زمان استراحت دانشجو بعد از فراغت از تحصیل لغایت موعد گسیل به خدمت گفته می شود)

 

فارغ التحصیلی بعد از سنوات ارفاقی

چنانچه دانشجو نتواند الی واپسین،انجام مدت سررسید 1 سال سنوات ارفاقی، دانش آموخته شود، اگر حائز پیشرفت تحصیلی طی مدت موعد ارفاقی بوده باشد و امکان فراغت از تحصیل در مدت زمان معرفی 1 ساله را دارا باشد، به او پروانه ی پیوستگی تحصیل برای فارغ التحصیلی در طول مهلت شناسایی دیتا خواهد شد.

پس از سپریدن مهلت شناسایی 1 ساله نیز مشمول موظف به معرفی خویش برای اعزام به خدمت خواهد بود و در غیر این صورت وارد دوران غیبت خواهد شد و مشمول محدودیت های آن می شود.

توجه داشته باشید که بخشودگی تحصیلی برای دانشجویان انصرافی هم تابع همین مقررات است.

 

البته نکته ی مهمی که در خصوص شرایط تمدید بخشودگی تحصیلی برای دانشجویان لازم به بیان است آن است که در صورتی که دانشجو در مدت موعد مهلت شناسایی (نه سنوات ارفاقی) فارغ التحصیل شود، امکان دریافت معافیت تحصیلی در مقاطع بالاتر را نداشته و حتما پس از فارغ التحصیلی باید برای اعزام به خدمت خویش اقدام کند تا وارد دوران غیبت از سربازی نشود.

 

علاوه بر این خاطر نشان می کنیم که از دیگر شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان موعد اعلام تمدید آن می باشد.

در واقع پس از انجام فرصت اولیه بخشودگی تحصیلی، دانشجویان فقط 6 ماه فرصت دارند الی جهت تمدید سنوات تحصیلی خود اقدام نمایند.

در غیر این صورت در صورتی که بعد از گذشت این مدت زمان، برای دریافت آن اقدام نمایند، به تقاضا آن ها ترتیب نشانه داده نخواهد شد.

 

تمدید بخشودگی تحصیلی برای دانشجویان تو کشور

دانشجویان درون کشور برای تمدید معافیت تحصیلی، بایستی نامه ی موافقت با پیوسته تحصیل اخذ شده از کمیسیون موارد ویژه دانشگاه محل تحصیل خویش را که تعداد واحد های باقی باقیمانده ی درسی در آن درج شده است را اخذ کرده و به سازمان سامانه وظیفه ارسال نمایند.

 

با نامه ی این دست از دانشجویان، در صورتی که شرایط تمدید بخشودگی تحصیلی برای دانشجویان را دارا باشند، موافقت خواهد شد و می توانند بدون ورود به دوران مهلت سربازی و یا غیبت، در سنوات ارفاقی، ادامه تحصیل دهند.

 

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان بیرون از کشور

دانشجویان بیرون از کشوری نیز برای تمدید بخشودگی تحصیلی، می توانند درخواست خود را از طریق وزارت علوم و یا وزارت بهداشت به سازمان وظیفه عمومی ناجا در طهران ارسال کرده و در چهره دارا بودن شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان از آن بهره مند خواهند شد.

 

بدیهی است که دانشجویان بیرون از کشور نیز همانند دانشجویان تو مملکت از شرایط مدت موعد سنوات ارفاقی و مهلت معرفی برخوردار بوده و دقیقا مطابق با همین قوانین روشنگری داده شده با آن ها برخورد خواهد شد.

 

در خصوص شیوه برونرفت از کشور مشمولان برای تحصیل نیز باید گفت که اقدام برای تحصیل در خارج از کشور، باید در این مدت باشد و مشمول نباید وارد دوران غیبت شود.

 

عدم فارغ التحصیلی در سنوات ارفاقی و مهلت شناسایی چه نتیجه ای دارد ؟

چنانچه دانشجو علی رغم مهلت های داده شده در سنوات ارفاقی و یا حتی در مهلت معرفی، موفق به فارغ التحصیلی نشود وارد دوران غیبت از سربازی می شود.

 

اگر مشمول وارد دوران غیبت از سربازی شود، برای گسیل به خدمت، به تناسب میزان تاخیری که داشته از 90 روز تا 180 روز برای او اضافه خدمت به صورت هوشمند و سیستمی درج خواهد شد و باید با غیبت از سربازی به خدمت اعزام گردد.

 

همچنین اگر مشمول، شرایط انواع معافیت را نیز داشته باشد، الی پایان مراحل اخذ معافیت دائم و یا تا پایان دوره خدمت سربازی خود، نمی تواند پیوستگی تحصیل دهد و از بخشودگی تحصیلی مقاطع بالاتر بهره‌گیری نماید.

 

منبع : سایت افسر مشاور